Finn Myrstad er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet. Han mener at mens dingsene våre er på nett, er ikke forbrukervernet koblet på. Myndighetene må gjennomgå loven på dette området. I tillegg må gullgruven av stordata driftes etisk forsvarlig. Alle som tilbyr digitale tjenester til forbrukere må oppfylle ti minstekrav:
- Hjelp meg å forstå vilkårene.
- Ikke endre vilkårene bak ryggen min eller uten forvarsel.
- Gi meg et reelt valg, slik at jeg selv kan bestemme over egne data.
- Ikke snok! Be ikke om mer data enn du trenger for å levere tjenesten.
- Ikke ta deg friheter med mine data.
- Ikke del for mye, bare det som er nødvendig for å tilby tjenesten. Informer meg om hva du deler med hvem.
- Ikke kast meg ut uten grunn.
- La meg ha andre venner også. Sikre interoperabilitet, slik at jeg kan overføre data enkelt.
- Slipp meg. Gjør det like lett å forlate og slette tjenesten, som det er å registrere seg. Oppbevar persondata kun i begrenset tid.
- Ikke glem å låse døren. Vis at du tar sikkerhet på alvor ved å beskytte mine data.